Rancangan Pengajaran Harian
Tajuk : Bahasa Malaysia
Tahun :Tahun 2
Tarikh : 5 Oktober 2011
Hari : Rabu
Masa : 10.40-11.20 pagi (30 minit)
Bil. pelajar : 14 orang
Pengetahuan sedia ada pelajar : 1. Murid pernah melihat dan dapat menyaksikan
persembahan kompang di kampung.
Tajuk : Warisan kita
Sub tajuk : Kompang berbunyi
Fokus Utama : 2.1 bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta
sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
Aras 3 (i) Menyampaikan cerita dengan menggunakan sebutan
dan intonasi yang betul.
Fokus Sampingan :7.1 membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang
tersurat dan tersirat.
Aras 3 Menghuraikan maksud ayat dalam perenggan.
2. Menyatakan profil usahawan yang berjaya
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid dapat :
Aras 1
1. Bercerita tentang cara membuat kompang mengikut urutan
2. Membaca ayat dengan intonasi yang betul.
3. Menjawab sekurang-kurangnya 5 daripada 7 soalan dengan betul.
Pendekatan/ strategi/ aktiviti : Berpusatkan guru dan pelajar/aktiviti perbincangan.
Bahan bantu mengajar : LCD, komputer riba, kompang (benda maujud), lembaran
kerja, Slide Power Point, kertas A4 ditulis ayat dan
gambar.
Penerapan nilai murni : Ketekunan, berani, hormat-menghormati, mematuhi
Langkah/ Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti P&P | Catatan |
Set Induksi (3 minit) | Soalan: 1. Apakah nama benda tersebut? 2. Apakah kegunaan konpang? | 1. Guru memberi salam dan bertanya khabar murid. 2. Guru memaparkan kompang kepada murid. 3. Guru memberi arahan supaya setiap murid melihat kompang dan menyatakan apa yang mereka dapat lihat. 4. Guru mengemukakan soalan mengenai apa yang murid dapat lihat pada kompang tersebut dan memperkenalkan tajuk akan dipelajari hari ini iaitu: | BBM: Kompang Kemahiran Berfikir: Menghubung kait Nilai: Berani Hormat-menghormati Bekerjasama |
Langkah 1 (5 minit) | 1. Guru memaparkan teks dengan menggunakan slaid power point. 2. Guru mengiringi murid baca teks dengan intonasi yang betul. 3. Guru memberi penerangan tantang teks. | BBM : Slaid Power point Strategi : Berpusatkan guru, pelajar dan bahan. Kaedah : Penerangan dan penyoalan. Nilai: Berani Hormat-menghormati Bekerjasama | |
Langkah 2 (10 minit) | 1. Guru memaparkan cara-cara membuat kompang mengikut urutan dengan menggunakan slaid power point. 2. Guru memberi penerangan tentang cara-cara membuat kompang. | BBM : Salid Power Point Strategi : Berpusatkan guru, murid dan bahan. Kaedah : Penerangan dan penyoalan. Nilai: Hormat-menghormati Bekerjasam | |
Langkah 3 (10 minit) | 1. Guru memperkenalkan permainan “Mencari kawan”. 2. Guru menerangkan peraturan dan cara bermain permainan “Mencari Kawan”. 3. Guru diminta mencari kawannya. 4. Murid yang berjaya mencari kawannya diminta baca bersama-sama ayatnya. 5. Selesai aktiviti, guru akan merumuskan secara keseluruhan aktiviti tersebut. | BBM : Kertas A4 Maker pen Strategi : Perbincangan bersama rakan-rakan. Kaedah : Membaca bersama rakan- rakan. Nilai: Berani Mematuhi peraturan Bekerjasama | |
Penutup (2 minit) | Lampiran A: Lembaran Kerja | 1. Guru membuat rumusan pada tajuk hari ini dengan menanya soalan. 2. Guru memberi lembaran kerja kepada murid. 3. Murid mejawab latihan dalam rumah. | BBM: Lembaran Kerja Strategi : Berpusatkan guru, pelajar. Kaedah : Penyoalan dan penerangan. |
Refleksi:
Tajuk pengajaran saya pada hari itu ialah "Kompang Berbunyi " dengan tema "Warisan Kita Tahun 2". Saya telah menggunakan Kemahiran Memulakan Pengajaran dengan Kemahiran Mencungkil Idea dalam menjalankan tugasan saya kali ini. Pada awal sesi rakaman, saya telah menunjukkan kompang kepada murid-murid dan meminta mereka menyatakan apa yang dapat lihat. Saya membincang bersama murid dengan menanya beberapa soalan yang berkaitan dengan kegunaan kompang pada langkah yang seterusnya. Daripada maklum balas murid-murid, saya dapati bahawa saya berjaya merangsang minat murid terhadap tajuk pengajaran hari itu dengan menghubungkaitkan pengetahuan sedia ada mereka yang pernah melihat dan dapat menyaksikan persembahan kompang di dalam kampung. Kesediaan murid belajar juga dapat saya wujudkan dengan penggunaan Kemahiran Memulakan Pengajaran yang sesuai. Aktiviti yang saya rancang telah menjurus kepada pencapaian objektif pengajaran pada hari itu.
Namun begitu, terdapat juga kelemahan yang dikenal pasti dalam pelaksanaan mikropengajaran saya iaitu kurang senyuman dan kurang memberi galakkan kepada murid yang lemah dalam menjawab soalan yang dikemukakan. Walaupun secara keseluruhan penglibatan murid agak memuaskan, namum penglibatan murid tidak cukup aktif bagi saya. Setelah merenung kembali, suara saya yang lantang telah menghalang interaksi saya dengan murid secara aktif. Saya dapati bahawa murid yang lemah nampak takut ketika menjawab soalan yang saya kemukakan dan seterusnya teragak-agak di sana dan tidak dapat memberi respon yang baik.
Bagi mengatasi permasalahan yang berlaku, tindakan telah disusun bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajarn di masa hadapan dapat dikemas kini bagi mengelakkan permasalahan yang berulang kembali. Tidak ketinggalan dengan merujuk kepada guru yang berpengalaman dan sukai ramai, saya juga perlu mengenal pasti cara yang sesuai untuk memberi peluang dan membimbing murid menjawab soalan yang dikemukakan selain daripada menaksir kefahaman murid terhadap isi pengajaran hari itu. Saya juga perlu mewujudkan suasana yang menggalakkan murid berinteraksi secara aktif dalam pelbagai hala dalam kelas. Melalui cara ini barulah saya dapat membantu murid-murid dalam mencapai objektif pembelajaran mereka serta menyelesaikan masalah pembelajaran mereka.
No comments:
Post a Comment